Eerste week, check! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Inge/Daphne Schilder/Komen - WaarBenJij.nu Eerste week, check! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Inge/Daphne Schilder/Komen - WaarBenJij.nu

Eerste week, check!

Door: Inge en Daphne

Blijf op de hoogte en volg Inge/Daphne

31 Januari 2016 | Denemarken, Århus

Inmiddels wonen we bijna alweer een week in Aarhus. De hoogste tijd voor een blog…

Vrijdag 22 januari vertrok Daphne met haar ouders richting Denemarken. Na een snelle rit, zonder file, maar met grenscontrole in Denemarken kwamen ze om 16.00 uur aan. Onze tutor kwam aan met de sleutel. De eerste indruk van het appartement was: moeten we het hier 5 maanden volhouden?! We hadden 2 slaapkamers (1 kamer met gordijnen, en 1 kamer zonder gordijnen), een badkamer zonder douchegordijn (zodat alles nat wordt) en een keuken zo groot als een wc-hokje met 2 pitten om op te koken en zonder keukenspullen. Inge was lichtelijk in shock door de foto’s die Daphne stuurde. Dus Daphne moest 2 dingen doen: een lijst maken voor Inge wat ze mee moest nemen vanuit Nederland en naar de Ikea (gelukkig maar 10 km hiervandaan).

Daphne verbleef de rest van het weekend met haar ouders bij tante Wilma in Aalborg (ongeveer 100 km hiervandaan). Zondag 24 januari gingen de ouders van Daphne terug naar Nederland.

Op maandag 25 januari vertrok ook eindelijk Inge na een zeer gezellig en brak afscheidsweekend naar Denemarken, met een volgeladen bus. Een kleine greep uit spullen die ze meenam: gordijnen (die wel donker zijn), staanlamp, koffiezetapparaat, waterkoker, droogrek, lampjes, tulpen, veel eten, drinken en nog wat andere dingen. Gelukkig had Daphne inmiddels de Ikea bezocht en hadden we nu ook borden, pannen, glazen, etc. Na een verbouwing van 2 uur stond alles op een andere plek, was de helft nieuw of vanuit Nederland en waren we toch wel tevreden. We hebben een woonkamer gecreëerd en slapen op de andere kamer.

Dinsdag 26 januari hebben we met de ouders van Inge de stad bezocht. Woensdag 27 januari was het zover; de eerste dag dat we onszelf moesten redden. De ouders van Inge gingen terug naar Nederland en wij gingen naar school toe fietsen, om de weg te leren kennen. Na het nodige speurwerk op internet hadden we de kortste en snelste route gevonden (denken we :p). Na ongeveer 3 keer trappen kwamen we aan in het centrum en na een lichte heuvel van 20% op school. Dit heuveltje viel wel mee in vergelijking met de heuvels die we af waren gesjeesd (ohja we hadden overal voorrang, tenminste dat dachten we). Na een halfuur fietsen waren we op school en vlakbij de Danske Bank. Inmiddels woonde we 2 dagen, dus de eerste rekening voor de huur lag al op de mat. Maar hoe ga je die betalen zonder iban-nummer en in een land zonder euro’s. Er zat maar 1 ding op: geld opnemen, nummertje trekken bij de bank, met een hand vol geld in de rij staan (naast een soort van zwervers) en contant betalen bij de mevrouw achter de balie.

Nu konden we met een gerust hart de terugweg tegemoet. En jaaa dan zou je denken dat de terugweg vreselijk moet zijn met alle heuvels op. Maar Inge die dacht een snellere route te weten. Gewoon de bordjes volgen naar Brabrand (het dorpje waar onze campus staat). 4 km langs het meer fietsen (zonder heuvels gelukkig) en uiteindelijk niet weten waar we uitkwamen. Achteraf bleek dat we aan de andere kant van het dorp stonden. Na 4 keer de weg gevraagd te hebben, bleek dat we flink omgefietst hadden. Gelukkig was er een heel aardig meisje die ons hielp en waren we weer snel terug bij de campus. ‘s Avonds hadden wij alle buren uitgenodigd om kennis te maken. De uitnodiging met de hand geschreven en onder alle deuren gestopt. 20.30 uur was het zover. Wij hadden samen een weddenschap; Inge dacht dat er niemand zou komen, en Daphne dacht dat 1 iemand zou komen. Daphne had gelijk. Er kwam 1 Spaanse jongen. Hij vond het zo gezellig dat hij de hele avond bleef en wij niet meer van hem afkwamen. Na een subtiele hint van Daphne (gewoon te lang op je horloge kijken), vertrok hij eindelijk. De rest van de buren hebben we nog niet gezien.

Donderdag 28 en vrijdag 29 januari begon het echte werk, de introductiedagen. Donderdag hebben we voor het eerst de rest van de Erasmus-groep ontmoet. Het overgrote deel is Nederlands (we zijn toch wel in Denemarken?). De rest van de groep komt uit Vancouver, Zuid-Korea, Maleisië, Argentinië en bijna alle landen van Europa. In totaal zijn we met ongeveer 30 mensen en het is erg gezellig! De donderdag verliep een beetje rommelig. Na veel wachten en wat presentaties gingen we muurklimmen. ’s Avonds nam Jan, onze tutor, ons mee naar down town (oftewel het centrum van de stad). We begonnen in een Ierse pub en eindigde in de club. De volgende dag bestond uit ongeveer 10 presentaties (best veel als je uit bent geweest :p). Gelukkig werden we wel goed verzorgd, twee keer luxe broodjes en aan het eind van de middag lasagne. ’s Avonds gingen we een kijkje nemen in de pub bij onze campus (Skjoldhøjkollegiet, ja iedereen heeft moeite om het uit te spreken). Het was een iets té gezellige avond met tafelvoetbal, veel bier en drankspelletjes. We dachten dat het 02:00 uur was, maar waarschijnlijk door de wintertijd hier stond de klok opeens op 04:30 uur, oeps!!

Gelukkig hadden we weekend en konden we uitrusten van de intensieve introductiedagen haha. De zaterdag was snel voorbij; slapen en boodschappen doen. En omdat we nog niet genoeg bier hadden gedronken namen we ’s avonds maar weer een kijkje in de stad. Ditmaal waren we verstandig en namen we de laatste bus terug.

Zondag 31 januari waren we wat eerder wakker dan zaterdag en konden ook meer doen. Achter ons appartement is een groot bos, met wandelroutes. De zwarte route was 8 km, prima te doen dus! Na ongeveer 8 km lopen kwamen we erachter dat Denemarken soms ook bezuinigd. De paaltjes waren ver te zoeken. Beiden hebben we ons rijbewijs, en met rijlessen moet je rechtdoor als de instructeur niks zegt. Zo gezegd, zo gedaan. Na nog een aantal km lopen waren we serieus verdwaald. Het bos was groter dan we dachten. We konden door de bomen het bos en de bewoonde wereld niet meer zien. Na een paar uur kwamen we eindelijk een auto tegen. Deze mevrouw moest lachen toen we zeiden dat we terug wilde naar onze campus. Ze vertelde dat het ongeveer 7 km was. Wow 7 km!! Gelukkig was ze zo aardig om ons mee te nemen. Na een kwartier rijden kwamen we eindelijk terug bij de campus. Wat waren we blij! Deze wandelroute was de eerste, maar ook de laatste keer.

Net de handbalfinale heren gekeken met een aantal andere Erasmus-studenten in de pub. Morgen beginnen de lessen!

Snel weer een nieuwe blog!

• 01 Februari 2016 - 18:21

Jan En Annette Schilder:

Inge en Daphne, wat hebben jullie dat leuk verwoord! Hou ons op de hoogte van jullie ervaringen. Veel succes verder.

• 01 Februari 2016 - 22:03

Hannie Van Lent:

Ik wens jullie een toptijd daar!

• 03 Februari 2016 - 09:16

Jan En Diana Komen:

Hoi Daphne en Inge,
    Leuke blog! En jullie hebben al veel avonturen beleefd.
    Heel veel succes en plezier samen.