School, feestjes, en meer... - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Inge/Daphne Schilder/Komen - WaarBenJij.nu School, feestjes, en meer... - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Inge/Daphne Schilder/Komen - WaarBenJij.nu

School, feestjes, en meer...

Door: Inge en Daphne

Blijf op de hoogte en volg Inge/Daphne

15 Februari 2016 | Denemarken, Århus

Maandag 1 februari was de start van ons semester. De hele ochtend werden er verschillende presentaties gegeven (die niet voor ons bestemd waren). Het waren er zoveel dat ze met het leuke idee kwamen om een half uur eerder de dag te beginnen. Een klein probleempje... wij (alle Erasmusstudenten) waren hiervan niet op de hoogte gesteld en kwamen dus op de eerste schooldag een half uur te laat. De rest van de week hadden we enkele uren les per dag. Onze klas is vrij divers, vier Denen, acht Erasmusstudenten en de rest komt uit Oost-Europa.

Elke dag fietsen we 7 km naar school. Dus voordat we thuis waren was het al gauw half vijf. Hierdoor vlogen de dagen voorbij. Op dinsdag avond kregen wij plotseling visite. Er stond opeens een kat in onze slaapkamer te miauwen. De superman kat presteerde het om eerst naar ons balkon te vliegen en daarna door het raam naar de slaapkamer te springen. De kat vond het leuker dan dat wij het vonden en besloot om uitgebreid te gaan kroelen op de keukenvloer. Uiteindelijk hebben we de kat naar buiten weten te krijgen na een aantal pogingen met deuren, rare kat geluidjes maken en een stofzuiger.

Tevens hebben we deze week onze kookskills laten zien. Zo hebben we op donderdag met ongeveer tien andere Erasmusstudenten gekookt. We aten spaghetti met zelf gemaakte saus, pannenkoeken en een zelfgemaakte fruitsalade. Dit was de start van onze eetclub. Op vrijdag hebben we voor Marcella pannenkoeken gebakken. We kunnen niet wachten om haar talenten in de Italiaanse keuken te mogen proeven. ’s Avonds gingen we naar de bar op de campus. Deze geslaagde avond bestond uit drinken, bier pongen en tafelvoetballen.

Zaterdag 6 februari hebben we de stad bezocht, koffie gedronken met heerlijke chocolade gebakjes en geshopt. ’s Avonds hebben we voorgezeten bij iemand van de Erasmusgroep, waar we gingen kingsen (kaartspelletje). Nadat we eindelijk zin hadden gemaakt om naar de ‘back to school party’ te gaan, vertrokken we om elf uur. Om bij dit feest te komen was een wandeling door het donkere bos, een bus rit van een kwartier en een wandeling naar de pinautomaat van een half uur nodig. Aangekomen bij het spectaculaire feest stonden er opvallend veel mensen buiten. Het bleek dat de ruimte waar het feest gehouden werd, maar bestemd was voor 20 mensen terwijl ze er 400 hadden uitgenodigd. Conclusie: een mega grote sauna en een buiten gelegen verkoelingsplaats voor ook de niet-rokers. Met andere woorden mega gezellig -_- en stonden we met de groep na 3 tellen weer buiten. Een klein tegenvallertje tijdens deze spectaculaire avond was dat de eerste bus pas over een uur weer terug ging. Er zat nog maar een ding op, goedkoop veel bier halen bij de dronken bar mannen en het spel “steen-papier-schaar” is nog nooit zo leuk geweest. Uiteindelijk zijn we beland in de bar bij de campus en hebben we nog even getafelvoetbald. De rest van het weekend was lekker rustig.

Maandag 8 februari hebben we ons ingeschreven voor de fitness (naja een kamer met wat apparaten erin). Er stond een rij van zeker 20 mensen die zich allemaal wilde inschrijven. Aangezien het een old school fitness is en zelfs je pasje in elkaar wordt geknutseld met pritt-stift en een pen, duurde het een beetje lang. Maar na tien minuten wachten viel opeens het licht uit, dit zorgde voor een goed donkere kamer, omdat er geen ramen in de kamer zitten. Wat bleek.... Inge verveelde zich en ging tegen de muur aan leunen en stond dus tegen het lichtknopje aan, Oeps! De rest van de week waren gewoon normale schooldagen.
Donderdag 11 februari waren we vlak bij school toen Daphne een lekke band kreeg. Na wat onderzoek op internet was er een fietsenmaker twee kilometer verderop. De fietsenmaker kon slecht Engels of viel stil omdat er opeens twee meiden in zijn winkel stonden.

Vrijdag 12 februari zou Inge op de fiets naar school gaan en Daphne met de bus. Tot onze verbazing was nu ook Inge’s band lek. Dus snel naar de bus toe rennen, want we moesten die ochtend een presentatie geven. Dit ging goed, volgende week krijgen we de beoordelingsformulieren, we zijn erg benieuwd. ’s Middags zijn we met een aantal klasgenoten de stad in geweest om warme chocomel te drinken met wat lekkers erbij (een onbeperkt cakebuffet). ’s Avonds hebben we 30 seconds gespeeld met een paar studenten uit België en daarna ging Inge nog naar de bar.

Zaterdag 13 februari was een echte zaterdag. Boodschappen doen, kleren wassen en Inge’s band gelapt. ’s Avonds nog met de Erasmusgroep voorgezeten en kingsen gespeeld en daarna met ze allen naar Downtown. We gingen naar een ondergrondse club, waar een ping pong tafel stond. Hier speelde ze ‘rondje om de wereld’. Inge wilde ook graag meedoen en speelde dit spel met nog 29 jongens. Tot onze grote verbazing stond Inge opeens in de finale. Na een spannende strijd verloor Inge die net aan.

Zondag 14 februari ging de wekker erg vroeg, naja te snel (10 uur). Na vijf uurtjes slapen moesten we ons klaar maken om Daphne’s oom en tante en neefje en nichtje te verwelkomen. Met hun gingen we die dag naar Den Gamle By. Dit is een bekend openluchtmuseum in Aarhus. Het is een mooi museum. Alleen het was buiten een beetje koud. ’s Avonds hadden we een romantisch Valentijnsdiner voor twee met kaarslicht en spinaziepasta.

Dit was het voor nu. We houden jullie snel weer op de hoogte.

• 27 Februari 2016 - 09:58

Ans :

Wat leuk om te lezen. Volgens mij zit je daar wel goed op je plek. Nog gefeliciteerd met het kampioenschap van de handbal. Was een beetje laat met lezen. Sorry. Ook leuk om met elkaar te koken en eten. Presentatieis goed gegaan? Wel fuck dat je net een lekke band had. Als het maar niet meer gebeurd. Het worde volgende week en de week daarop lekker rustig op de buurt als de familie. Blaauw en schilder op vakantie gaan. Inge het ga je goed hou je soepel en we horen oflezen het wel weer. Dikke kus en groetjes van Pe en Ans