Her er en besked fra os ;) - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Inge/Daphne Schilder/Komen - WaarBenJij.nu Her er en besked fra os ;) - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Inge/Daphne Schilder/Komen - WaarBenJij.nu

Her er en besked fra os ;)

Door: Daphne & Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge/Daphne

29 Februari 2016 | Denemarken, Århus

Dinsdag 16 februari begonnen onze Deense lessen. Na de hele dag lessen te hebben gehad, hadden we als toetje nog 2 uur en een kwartier Deense les. In deze 2 uur en kwartier hebben we welgeteld 3 zinnetjes geleerd en wat rondgelopen door de klas om de zinnen te oefenen. Dit duurde dus voor ons gevoel erg lang. Deens lijkt in de meeste gevallen op het Nederlands (of Engels), de uitspraak is alleen heel anders dan hoe je het schrijft. Dat is even wennen. Zo spreek je Aarhus uit als Oorhoes en cykel (fiets) als sukel.

Woensdag 17 februari waren we gelukkig vrij. Inge was de hele nacht en ook overdag ziek. We hebben ons deze dag alleen ingeschreven bij de gemeente. Dit was hoognodig aangezien we hier al bijna een maand zitten. Door ons in te schrijven krijgen wij een CPR-nummer en kunnen we als het moet naar de dokter, wel zo handig en zijn we officieel inwoners van Denemarken! ;)

Donderdag 18 februari werden wij door Marcella uit Italië uitgenodigd om te komen eten. Dat vonden wij geen verkeerd idee. Wij houden namelijk erg van de Italiaanse keuken!! Ze had heerlijke spaghetti carbonara en tiramisu gemaakt. Dat was echt voor herhaling vatbaar. We hebben zelfs geleerd hoe je spaghetti moet eten. Echte Nederlanders snijden natuurlijk hun pasta. Voor Italianen is dit niet aan te zien, dus heeft ze ons geleerd hoe je pasta moet eten met alleen een vork. Zo leren we nog is wat!

Vrijdag 19 februari vertrok Inge ’s ochtends naar Nederland voor een lang weekend. Inge’s handbalteam kon kampioen worden en had voor een Inge een ticket terug naar Nederland geregeld, super lief! Daar moet je natuurlijk bij zijn! Kampioen zonder Inge erbij is als naar de Mac Donalds gaan zonder iets te nemen. Of als Mc kip nuggets, zonder kip. (woorden van het handbalteam). Na veel gestress om het halen van de juiste bus richting Billund Airport, een tussenstop en wat sporten (gate 34) in Frankfurt, is Inge veilig geland in Amsterdam. Daphne is deze middag in de stad met een aantal andere studenten iets gaan drinken. Daarna hebben Lisa (uit België) en Daphne sushi gehaald en wilde de rest eten bij de Burger King. Wij aten dus sushi in de Burger King, waarom ook niet? ’s Avonds had Daphne wat meiden uitgenodigd om voor te zitten en drankspelletjes doen. Daarna hebben we de sterren van de hemel gezongen (Sing Star) in de bar bij de campus. En Inge was net op tijd terug in Nederland om het toneelstuk van haar moeder te zien.

De volgende ochtend was iets minder leuk. Maar goed bij nacht de man, bij dag de man. Na zin te hebben gemaakt om naar de supermarkt te gaan met de fiets, kwam Daphne erachter dat haar band weer lek was. Dit is al de 3e keer bij onze fietsen in iets meer dan 1 week tijd. Dan maar met de bus en opnieuw fietsenmaker spelen als Inge weer terug is. ’s Avonds had eigenlijk niemand zin om uit te gaan. We hebben 1 drankje gedaan in een cocktailbar en waren voor 00.00 uur weer thuis.

Zondag 21 februari was een hele regenachtige dag. Niet veel bijzonders gedaan. Inge daarentegen werd kampioen met de handbal en heeft dit goed gevierd. Met de platte kar door het dorp heen en met bubbeltjes fijn in de douche!

Maandag 22 Februari ging Inge met Michel nog even skiën in Snowplanet om toch nog maar even op de latten te kunnen staan dit jaar en 's avonds nog koken en eten bij haar broer. Daphne ging 's avonds met de meiden spaghetti carbonara eten.

Dinsdag 23 februari was Inge's mini vakantie in eigen land al weer voorbij en vloog ze weer terug naar Aarhus. Inge kwam om 21:00 uur weer thuis, en waren we eindelijk weer herenigd.

Woensdag 24 februari ging Daphne naar school om met haar projectgroepje te zitten en ging Inge in de tussen tijd haar koffer uitpakken en met Lisa boodschappen halen. Die middag zijn we met Lisa, Sarah en Elien (De Belgische bende van ellende) naar Downtown gegaan om gezellig wat te drinken en het onbeperkt cake-buffet weer even mee te pakken!

Donderdag en vrijdag waren gewone schooldagen en waren weer blij toen het weekend was. Donderdagavond gingen we nog naar een handbalwedstrijd van Århus håndbold vs. Team tvis Holstebro (mannen eredivisie). Vrijdag avond kwamen de tante en oom + kids bij Daphne op bezoek en gingen daarna gezellig uiteten bij een Grieks restaurantje. Inge ging met de groep uiteten omdat Lisa jarig was. Dit hadden zij dan ook goed gevierd. Eerst heerlijk typisch Deens eten (naja de aardappeltjes dan), daarna naar de cocktailbar en om onze avond af te sluiten in Hornslet. In deze club kwamen we nog een paar jongens van school tegen die ook aardig konden feesten en al hun dansmoves uit te kast haalde. (Je had er bij moeten zijn).

Zaterdagochtend ging Daphne met haar oom en tante nog even de stad in en Inge ging met Lisa alweer boodschappen doen. We wilde die middag naar het strand om de zon in de zee te zien zakken. Jammer genoeg kwam er net bewolking en werd het noodgedwongen erg jammer een borrel en chips middagje. 's Avonds gingen we met de hele groep bij Julian voorzitten en uiteindelijk zijn we nog heel even in de Skjolhojbar geweest. Want een weekend zonder tafelvoetbal gespeeld te hebben kan natuurlijk niet.

Zondag waren we echte diehards om tien uur ging onze wekker om (zitten jullie goed?) samen met Marcella, Lisa and Georgi naar het MUSEUM te gaan. Het Arosmuseum dit was een mooi museum, veel afwisseling van verschillende soorten beeld, licht en installatiekunst, modern en klassiek. De regenboog panorama leverde een mooi uitzicht over de stad (zie foto). Na het museum gingen we nog even drinken in de stad en 's avonds gingen we uiteten met Marcella, Lisa, Lotte en Simon. Naja pizza's eten bij de Turk tegenover Skjoldhojkollegiet.

Maandag hadden we vrij van school en gingen we ons voorbereiden op de week die komen gaan. De week van CA5 "Het project". Het worden dus een paar zware dagen op school. Daphne ging nog even boodschappen doen en Inge ging alweer haar band lappen –_-.

• 01 Maart 2016 - 20:22

Annette Schilder:

Weer leuk jullie verslag te lezen. Wat fijn dat jullie zo genieten. En Daphne, ik vind het top dat je alleen in Aarhus achter bleef toen Inge voor de kampioenswedstrijd naar huis vloog. Ik vind het heel stoer van je.
    Jullie kunnen dit avontuur in Aarhus wel aan. Nog veel plezier en succes samen.