Toeristen on tour! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Inge/Daphne Schilder/Komen - WaarBenJij.nu Toeristen on tour! - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Inge/Daphne Schilder/Komen - WaarBenJij.nu

Toeristen on tour!

Door: Daphne & Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge/Daphne

13 Maart 2016 | Denemarken, Århus

Inmiddels zijn we alweer bijna 2 weken verder. Time flies… (when you’re having fun)

Ons CA-5 project is goed verlopen. Achteraf gezien is het veel ‘gehang’ geweest op school en waren de aantal productieve uurtjes op 1 hand te tellen. Beiden hebben wij het project voldoende afgesloten ☺. Vrijdag 8 maart sloten we de week af met een multiple choice test. Een test om te kijken ‘hoe goed we zijn’, geen officieel examen. Het cijfer laat alleen nog even op zich wachten…

Vrijdagmiddag 4 maart vertrokken we richting Boedapest. Om 16.00 uur vertrok de bus naar Kopenhagen airport. Heel toevallig zat er ook nog een andere jongen van de Erasmus-groep in de bus, het was dus een gezellig ritje (van 4 uur lang). ’s Avonds laat gingen we pas vliegen. Na een heel drukke vlucht met vrouwen die last hadden van een midlife-crisis, 20 jongens strak in pak en nog veel meer andere schreeuwende mensen, kwamen we aan in Boedapest. Bij de bushalte ontmoeten we 3 hysterische jongens uit Amsterdam. Toevallig moesten zij naar dezelfde plek in de stad en konden we samen reizen. Het was fijn dat we met zijn vijven konden reizen, omdat er toch wel wat duistere typjes op straat liepen. We werden ook gelijk even gefilmd voor de vlog van 1 van die jongens. Achja waarom ook niet? Uiteindelijk kwamen we ’s nachts om 1:30 uur eindelijk aan in het huis van Harry Potter (de eigenaar van de Airbnb kwam ongeveer rechtstreeks uit de film gelopen). We waren blij een bed te zien en zijn ook snel gaan slapen.

De volgende dag had reisleidster Inge een drukke planning gemaakt. Dit bestond uit wandelen, wandelen en nog is wandelen. Tijdens deze wandeling hebben we wel veel mooie gebouwen gezien! Het was een graad of 12, met een zonnetje erbij, het perfecte weer dus. We hebben onder andere de Sint-Stefanusbasiliek bezocht, wauw wat is dit een mooie kerk!! De kerk is gewijd aan de heilige koning Stefanus, zijn rechterhand wordt ook als reliek in de kerk bewaard. Daarnaast hebben we het Parlementsgebouw (helaas alleen van de buitenkant), Burcht van Boeda (het oude koningspaleis), Kettingbrug en nog veel meer andere mooie gebouwen gezien. Na de hele dag door de stad slenteren hebben we lekker gegeten bij een Italiaans restaurant. ’s Avonds alleen nog even een drankje gedaan.

Zondagochtend 6 maart stonden we vroeg op. Na een heerlijk ontbijtje in de stad met verse jus d’orange, cappuccino en een croissantje, gingen we naar het Széchenyi Badhuis. Hongarije staat bekend om haar badhuizen, dit moesten wij natuurlijk ook meemaken! Na een paar uur vertoeven in de 15 binnenbaden en 3 buitenbaden met alleen maar Hongaarse oude mannetjes, hadden we toch echt oma-handjes gekregen. Tijd om verder te gaan dus! De rest van de middag hebben we nog een park gezien, het Opera-gebouw bekeken, Holocaust Memorial Center gezien en nog wat andere gebouwen. ’s Middags hadden we trek in een borrel en kwamen we in een wel heel sneu restaurant terecht. Er waren meer obers dan gasten, we voelden ons niet helemaal op ons gemak. Snel 1 drankje gedronken en een ander leuk tentje gevonden. Inge was helemaal gelukkig, ze had ein-de-lijk haar nacho’s. Na een heerlijk 3-gangen diner en een drankje toe, gingen we weer met een voldaan gevoel naar bed.

Maandag 7 maart was het helaas iets minder mooi weer, maar dat mocht de pret niet bedrukken. We begonnen de dag met een bezoekje aan de Grote Markthal. Een hal met heel veel winkeltjes, die onder andere eten, drinken, en vooral ook veel troep verkochten. Daarna gingen we de Gellértberg beklimmen, voor het mooie uitzicht over Boedapest. De klim viel op zich mee, het was alleen jammer dat het uitzicht een beetje tegenviel vanwege het weer. Omdat het weer niet beter werd, hebben we de tram gepakt richting het Labyrint onder de Burchtheuvel van Boeda. Het kilometerslange grottensysteem onder de kasteelheuvel van Boeda is eeuwen geleden voor militaire doeleinden aangelegd. Jeetje wat waren we bang in deze grotten! Met allerlei rook, licht, geluid effecten en angstaanjagende poppen hebben ze geprobeerd de grot op te leuken. Na een snelle wandeling door de grotten, hebben we toch maar een stelletje gevolgd op weg naar de uitgang (de eersten pakken ze toch altijd als eerst?). Blij dat we niet veel later weer buiten stonden. Deze middag hebben we ook nog de Matthiaskerk bezocht. ’s Avonds hebben we weer gegeten in hetzelfde restaurantje als zaterdagavond. Ditmaal gingen we daarna een drankje doen in de meest bekende ruin bar van Boedapest, genaamd Szimpla Kert. Ruin bars zijn (vaak tijdelijke) pubs in oude gebouwen die leegstaan of gesloopt gaan worden. Er hing een erg leuke sfeer! Helaas konden we maar 1 drankje doen, de volgende ochtend ging de wekker weer vroeg. We hebben deze avond 2 jongens uit Miami ontmoet die wel erg grote praatjes hadden. Hij had 107 landen bezocht, beren in zijn achtertuin en wilde ons wel naar Vienna brengen. Lekker logisch als we terug moeten naar Denemarken.

De paar super leuke dagen Boedapest zijn voorbij gevlogen! Helaas gingen we dinsdag 8 maart weer terug naar Aarhus. Ditmaal hadden we een heerlijk relaxte vlucht, met wifi en die nog geen eens halfvol zat.

De volgende ochtend, woensdag 9 maart, begon ons normale leven weer. We hadden welgeteld 2 dagen school. Donderdag 10 maart hebben we weer een handbal wedstrijd bezocht van Århus Håndbold. Ditmaal moesten ze tegen Kopenhagen. Een spannende wedstrijd die eindigde in 25-25. Vrijdag 11 maart hebben we eerst ons CPR-nummer (registratienummer in Denemarken) opgehaald. Naja eigenlijk hebben we alleen een formulier ingevuld (na een uur wachten) en krijgen we het pasje hopelijk over 2 weken met de post. De rest van de dag hebben we weer even de toerist uitgehangen (hier zijn we inmiddels goed in getraind!). We zijn naar het Moesgård Museum geweest. Een erg leuk museum over de geschiedenis van de mens. ’s Avonds hadden we pannenkoekenavond met een aantal meiden van de Erasmusgroep. Daarna ergens anders voorzitten, en later op de avond naar een club. De muziek viel een beetje tegen, maar voor de rest was het een leuke avond.

Zaterdag 12 maart was een productieve dag. We hebben schoongemaakt, de was gedaan, boodschappen gehaald en Inge’s fiets opgehaald van school om voor de verandering weer een band te lappen. ’s Avonds hebben we spelletjes gespeeld met een aantal Erasmus meiden.

Vanochtend gingen we alweer op tijd op pad. We gingen naar Dyrehaven, een park waar veel herten los lopen. We mochten deze herten ook voeren, ze waren dus erg mak. Erg schattig!

Dit waren onze avonturen tot zover. Indtil næste gang! ;)

ps. om alle foto's te kunnen te zien, moet je naar het (foto) overzicht gaan. Het zijn teveel foto's om allemaal in de blog te kunnen plaatsen...